Jak dobrze przygotować się do rozmowy z konsultantem?

 

Po odesłaniu przez Państwa formularza rekrutacyjnego można spodziewać się telefonu z naszej firmy. Konsultanci z SeniorCredo zadzwonią, by uzupełnić potrzebne informacje i sprawdzić znajomość języka niemieckiego. Warto się do tej rozmowy odpowiednio przygotować.

W pierwszej części rozmowy konsultant zbiera od kandydatki/kandydata do pracy opiekuna/opiekunki osób starszych informacje, które mogą być ważne dla podopiecznego, jego rodziny lub firmy w celu stworzenia PROFILU KANDYDATKI. Jeśli któryś punkt w formularzu rekrutacyjnym pozostał bez odpowiedzi, nasz pracownik na pewno wróci do niego w rozmowie. Może on też poprosić o dodatkowe informacje związane z podanymi w formularzu odpowiedziami – przykładowo, jeśli kandydat/kandydatka zaznaczyła, że ma doświadczenie w opiece nad chorym na Alzheimera lub demencję, to może paść pytanie o stadium tej choroby u podopiecznego. Z kolei, jeśli potwierdzono posiadanie prawa jazdy, to konsultant może zapytać, czy jest ono czynne i czy było już kiedyś używane w Niemczech.

Ważne są dla nas również  informacje o Państwa ewentualnych alergiach, chorobach itp. Jeśli przykładowo zaznaczysz w formularzu lub podczas rozmowy telefonicznej poinformujecie Państwo nas, że boicie się psów lub jesteś uczulona na pyłki drzew, to możesz być spokojna, że nie zaproponujemy Państwu pracy u właściciela psa czy w miejscowości pełnej sadów.

Warto przed rozmową przygotować sobie referencje i świadectwa z poprzednich miejsc pracy oraz dyplomy ukończenia ewentualnych kursów, ponieważ konsultant może poprosić Państwa o ich przesłanie lub o podanie zawartych w nich szczegółowych informacji. 

Jeśli pracowała Pani/pracował Pan w wielu miejscach, możesz przygotować sobie wcześniej ich listę wraz z określeniem przepracowanego w nich czasu. Na koniec warto zsumować łączny czas pracy.

Na pewno padnie pytanie o to, czy kandydatka jest ubezpieczona i gdzie. W przypadku ubezpieczenia przy członku rodziny i w KRUS należy sprawdzić, czy wszystkie wcześniejsze wyjazdy za granicę w celach zarobkowych były wcześniej zgłaszane w odpowiednim urzędzie (ZUS lub KRUS).

Podczas rozmowy możecie Państwo zgłosić, że chcielibyście np. wyjechać do dużego miasta, uniknąć u podopiecznych określonych chorób czy zajmować się wyłącznie kobietami. Musicie jednak wiedzieć, że im więcej będziecie Państwo mieć oczekiwań i preferencji, tym trudniej będzie znaleźć nam odpowiednią ofertę pracy.

Stopień znajomości języka niemieckiego to najważniejszy – obok doświadczenia w opiece – warunek zatrudnienia. Nawet doświadczona opiekunka/opiekun nie może pracować w Niemczech, jeśli nie jest w stanie porozumieć się z podopiecznym w jego języku. Oczywiście wiąże się to również z wysokością wynagrodzenia i czasem oczekiwania na pracę: im lepiej mówicie Państwo po niemiecku, tym więcej u nas zarobicie i tym szybciej znajdziemy dla Państwa posadę. Nie martwcie się jednak, jeśli Państwa niemiecki jest bardzo słaby lub zupełnie Państwu obcy. Damy Państwu szansę nauczenia się podstaw języka w krótkim czasie. Pozwoli to Państwu wyjechać do pracy u klientów mniej wymagających w tym obszarze.

Podczas rozmowy sprawdzimy, czy umiecie Państwo porozmawiać na codzienne tematy oraz czy znacie słowa i zwroty potrzebne opiekunowi/opiekunce osób starszych. Poprosimy, abyście Państwo przedstawili się i opowiedzieli krótko o sobie (gdzie mieszkacie, kim jesteście z zawodu, jakie są Państwa zainteresowania itp.). Mogą się również pojawić pytania związane z obowiązkami opiekuna/opiekunki, czyli prowadzeniem domu czy zakupami. Będziemy też chcieli sprawdzić, czy potraficie Państwo zareagować w sytuacjach typowych dla tego rodzaju pracy, a więc przykładowo, czy umiecie porozumieć się z podopiecznym lub wezwać pomoc. Warto zatem powtórzyć sobie słownictwo, które może Państwu być potrzebne podczas rozmowy z konsultantem.

Nie bój się Państwo mówić – nawet jeśli zdajecie sobie sprawę z tego, że robicie błędy gramatyczne lub przekręcacie słowa. Nie musicie Państwo mówić perfekcyjnie, ale musicie umieć się skutecznie porozumieć, czyli przekazać to, co chcecie powiedzieć. Dlatego nie wstydźcie się Państwo mówić! Konsultant na pewno wyżej oceni osobę, która nie ma strachu przed rozmową w obcym języku (nawet jeśli nie zawsze prawidłowo się wysławia) niż kogoś, kto odpowiada co prawda poprawnie, ale za to pojedynczymi słowami. Najważniejsza jest komunikatywność.

Pamiętacie Państwo również, że podczas sprawdzania Państwa znajomości języka nie chodzi o to, by zaskoczyć Państwa trudnym pytaniem czy wychwycić każdy najmniejszy błąd, jaki popełnicie – wręcz odwrotnie. Firmie zależy na tym, by postawić Państwu najwyższą ocenę, na jaką zasługujecie, ponieważ wtedy zyskuje opiekuna/opiekunkę, dla której łatwo i szybko znajdzie ofertę, a jak wiadomo Niemcy najczęściej szukają pań/panów, którzy dobrze i bardzo dobrze mówią po niemiecku. Nie warto więc się stresować – lepiej skupić się na rozmowie i dać z siebie wszystko.

Podczas rozmowy z naszym konsultantem proszę nie korzystać z żadnych pomocy naukowych. Słowniki, translatory i komputer proszę odłożyć na bok. Nigdy też nie proście Państwo kogoś innego, by podpowiadał Wam podczas sprawdzania języka czy rozmawiał w Państwa imieniu przez telefon. Takie praktyki nie tylko są nieuczciwe ale i zupełnie nieopłacalne. Prędzej czy później wyjdzie na jaw, że Państwa znajomość niemieckiego jest gorsza niż to wynikało z rozmowy.

Pamiętaj, że podopieczny i jego rodzina zawsze dostają informację o Państwa stopniu zaawansowania językowego i w dużej mierze właśnie od niego zależy wysokość kwoty, którą płacą co miesiąc za Państwa pracę. Gdy więc rodzina zorientuje się, że mówicie Państwo słabiej niż to wynika z danej Państwu oceny, natychmiast się z nami skontaktuje.

Jeśli więc bardzo słabo znacie Państwo niemiecki, to rekomendujemy udział w naszym kursie, którego koszt jest niewielki. Lepiej nieco odłożyć wyjazd niż rozpocząć pracę i na miejscu okazać się osobą o niewystarczających kwalifikacjach, a tym bardziej nieuczciwą. Jeśli podopieczny i jego krewni nie będą mogli się z Państwem porozumieć, możesz stracić szanse na pracę. Opiekunce/opiekunowi bardzo trudno jest zmienić złą opinię na swój temat. Realistyczna ocena Państwa znajomości języka, pozwoli nam dobrać  odpowiednią ofertę pracy. W efekcie nawet jeśli podczas sprawdzania okaże się, że mówicie Państwo tylko komunikatywnie, to traficie do osoby, która się na to godzi i nie będzie oczekiwała od Państwa świetnej znajomości niemieckiego. Dzięki temu oszczędzicie sobie stresu i będziecie mogli w swoim tempie podszkolić język.

 

Proszę pamiętać że:

  • W bezpośredniej rozmowie w naszym biurze łatwiej Państwu będzie wykorzystać wiele  atutów, które przez telefon... nie są widoczne,
  • Jeśli konsultant zadzwoni „nie w porę”, proszę ustalić z nim inny termin, kiedy nic nie będzie przeszkadzało w rozmowie ani rozpraszało Państwa uwagi. Proszę także sprawdź, czy bateria w telefonie komórkowym jest naładowana i czy możecie Państwo wygodnie usiąść. Ważne, abyście Państwo znajdowali się w cichym pomieszczeniu, ponieważ dźwięki przez telefon nie zawsze są dobrze słyszalne i dodatkowe hałasy bardzo przeszkadzają w rozmowie. Nie bez znaczenie jest też to, czy jesteście Państwo w dobrej formie – jeśli czuje się Pan/Pani zmęczona/y lub zdenerwowana/y, proszę poprosić, by nasz pracownik zadzwonił następnego dnia,
  • Na początku rozmowy, proszę upewnić się, że dobrze słyszycie Państwo swojego rozmówcę, nie tracicie zasięgu, a na linii nie ma żadnych zakłóceń – musicie Państwo przecież wyraźnie słyszeć, o co pyta Cię nasz pracownik. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy konsultant będzie mówił po niemiecku,
  • Można poprosić konsultanta o powtórne sprawdzenie języka niemieckiego, np. za dwa dni, jeśli masz wrażenie, że źle Państwu poszło i stać Państwa na więcej,
  • Dobry humor na pewno się przyda! Jeśli czegoś Państwo nie dosłyszeliście lub nie zrozumieliście, zawsze możecie spróbować obrócić to w żart. Uśmiechnięte i pogodne opiekunki są mile widziane.

 

Odwagi !!!